Bij een Scandinavische woonwinkel dringt de vergelijking met Ikea zich al snel
op. Maar Marie-José Thurkow, manager van Jysk Nederland wil de vergelijking
niet maken. "De Ikea winkels zijn veel groter, dat is echt een dagje
uit. Wij concurreren met Leen Bakker, Kwantum en Beter Bed."

Vooral lokale concurrentie
"In Nederland bestaat de concurrentie uit lokale spelers, dat maakt
Nederland voor ons een lastiger markt", aldus Jan Bøgh, de uit
Denemarken ingevlogen algemeen directeur van Jysk. "We kennen de
formules van de internationale spelers. Die zijn in elk land hetzelfde, we
weten wat voor producten ze hebben. In Nederland moeten we nog uitvinden hoe
de concurrentie werkt en wat hun zwakke plekken zijn."

Thurkow zit samen met Bøgh in het filiaal aan de net geopende woonboulevard in
het Westelijk havengebied. De twee zitten achterin de winkel aan een
teakhouten tuinset onder een groene partytent. In de winkel is het ondanks
de uitverkoop erg rustig. Er komt sporadisch een klant binnenlopen.

Nog niet zo bekend
"In Nederland zijn we nog niet zo bekend. We zitten hier drie jaar en
hebben nog maar dertig winkels. Maar als je bijvoorbeeld in Denemarken op
straat aan iemand vraagt waar hij zijn matras heeft gekocht, dan zeggen ze
allemaal ‘bij Jysk’ ", aldus Thurkow.

De eerste Jysk winkel werd in 1979 geopend in Denemarken door Lars Larsen. De
formule was het leveren van goedkoop maar kwalitatief goede matrassen en
dekbedden. Nu omvat het assortiment ook meubels, tuinmeubels en
badkamerproducten.

Stap naar China
Inmiddels heeft de keten meer dan 1.500 winkels in 32 landen, vooral in
Europa, maar de keten zit ook in Canada. In 2010 moet de stap naar China
worden gemaakt. De Jysk groep heeft een omzet van 2 miljard euro per jaar en
er werken 14.000 mensen.

"Wij kunnen voor minder geld een kwalitatief hoogwaardiger product
leveren omdat we zo'n groot bedrijf zijn. We hebben inkoopvoordeel.
Daarnaast hebben we elke week een folder vol met aanbiedingen, daar houden
Nederlanders van. We gaan vrij diep, met kortingen van tussen de 25 en 50
procent. We moeten het vertrouwen van de klanten winnen. Als ze zien dat we
goede producten hebben, gaan ze vanzelf ook onze duurdere lijnen kopen."

Jysk verkoopt zijn producten nog niet via internet. Maar het bedrijf is ermee
bezig. In april 2010 gaat de Deense webshop live. Als het in Denemarken een
succes is, zijn ook andere landen aan de beurt.

Last van de recessie
"Natuurlijk hebben wij ook last van de recessie, we verkopen minder dan
verwacht en we zijn ook nog niet winstgevend", zegt .Thurkow. "Maar
onze concurrenten hebben het ook moeilijk. We moeten nu door blijven bouwen.
Als het dan economisch weer beter gaat, staan we er."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl